22 کاربرد جوش شیرین که شما را شگفت زده خواهند کرد

به گزارش دَبی بلاگ، برخی از ترکیبات، خواص و کاربردهای شگفت انگیزی دارند که اگر از آن ها آگاه باشیم می توانیم با صرف هزینه کمتر، بسیاری از مسائل کوچک را حل کنیم. جوش شیرین یکی از همین ترکیبات بسیار مفید و کاربردی است .

22 کاربرد جوش شیرین که شما را شگفت زده خواهند کرد

جوش شیرین یا سدیم بی کربنات کاربردهای زیادی در کیک پزی دارد، چون خواص تخمیری دارد و به وسیله فراوری کربن دی اکسید، سبب پف کردن خمیر می گردد. اما این ترکیب به غیر از کیک پزی، در خانه داری هم کاربردهای زیادی دارد؛ همچنین برای سلامتی مفید است . در این مقاله به آنالیز 22 کاربرد شگفت انگیز جوش شیرین می پردازیم. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید .

  • 11 روش استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن خانه

1. درمان سوزش سر دل

سوزش سر دل که به آن رفلاکس اسید معده هم می گویند، یک احساس سوزش دردناک و آزاردهنده است که در قسمت فوقانی معده رخ می دهد و می تواند تا گلو گسترش پیدا کند.

معمولا علت سوزش سر دل، بازگشت محتویات معده به داخل مری است. بعضی از دلایل سوزش سر معده عبارتند از: پرخوری، استرس و خوردن غذاهای چرب یا تند.

جوش شیرین به وسیله خنثی کردن اسید معده، به بهبود سوزش سر دل یاری می نماید. اگر به سوزش سر دل مبتلا هستید، یک قاشق چای خوری از این ترکیب مفید را در یک لیوان آب یخ حل کنید و آن را آرام آرام بنوشید. البته این روش درمانی با بعضی عوارض همراه است؛ از جمله:

  • این ترکیب سدیم خیلی زیادی دارد .
  • استفاده طولانی مدت از این ترکیب می تواند منجر به بالاتر رفتن اسیدیته خون از سطح نرمال (الکالوزیس متابولیک) و مسائل قلبی گردد.
  • در اینکه همه افراد مبتلا به سوزش سر دل اسید معده بالایی دارند، مناقشاتی وجود دارد.

2 . شوینده دهان

وجود شوینده دهان در روتین بهداشت دهان و دندان لازم است. شوینده دهان به گوشه های دهان و شکاف های میان دندان ها، لثه و زبان (که ممکن است هنگام مسواک زدن تمیز نشده باشند ) نفوذ و آن ها را تمیز می نماید.

بسیاری از افراد از جوش شیرین به عنوان جایگزینی برای شوینده دهان استفاده می نمایند. بعضی از مطالعات نشان داده اند که این ترکیب خواص ضدباکتری و ضدمیکروبی دارد و می تواند به خوشبو شدن دهان یاری کند.

استفاده از این ترکیب مفید به عنوان شوینده آسان است. نصف قاشق چای خوری از آن را به نصف لیوان آب گرم اضافه کنید و حدود 30 تا 45 ثانیه در دهان تان بچرخانید؛ سپس آن را از دهان خارج کنید.

3. آفت دهان

آفت دهان یک زخم کوچک و دردناک است که می تواند داخل دهان شکل بگیرد. برخلاف تبخال، آفت روی لب شکل نمی گیرد و مسری نیست.

اگرچه به مدارک بیشتری احتیاج است، اما بعضی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که استفاده از جوش شیرین به عنوان شوینده دهان، برای تسکین درد ناشی از آفت دهان عالی است.

برای استفاده از این ترکیب مفید برای تسکین آفت دهان، همان دستوری که قبل تر ذکر کردیم را انجام دهید. دهان تان را روزی یک بار با آن محلول بشویید تا آفت دهان تان بهبود یابد .

4. سفید شدن دندان ها

جوش شیرین یک ماده معروف برای سفید کردن دندان ها است. بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده اند که خمیر دندان های حاوی این ترکیب در سفید کردن دندان ها موثرتر از خمیردندان های فاقد آن هستند. علت این موضوع احتمالا این است که این ترکیب دارای خواص تهاجمی خفیف است و پیوند بین مولکول هایی که به دندان چسبیده اند را می شکند.

جوش شیرین همچنین خواص ضدباکتری و ضدمیکروبی دارد، که می تواند به از بین بردن باکتری های مضر یاری کند.

  • سفید نماینده های دندان می توانند کلاژن دندان را از بین ببرند!

5 . دئودرانت (ضد عرق)

شاید تعجب برانگیز باشد، اما عرق انسان ها بو ندارد. عرق تنها زمانی بو می گیرد که توسط باکتری های موجود در زیر بغل تجزیه گردد . این باکتری ها عرق شما را تبدیل به مواد زائد اسیدی می نمایند، که همین مسئله باعث می گردد عرق بو بگیرد.

جوش شیرین بوی عرق را به وسیله کمتر اسیدی کردن بوهای نامطبوع، از بین می برد . به این منظور، کمی از این ترکیب را زیر بغل تان بمالید.

6.بهبود عملکرد ورزشی

جوش شیرین که به عنوان سدیم بی کربنات هم شناخته می گردد، یک مکمل معروف در میان ورزشکاران است . بعضی از مطالعات نشان داده اند که جوش شیرین می تواند به شما یاری کند برای مدت زمان بیشتر، علمکرد بهتری داشته باشید ؛ به ویژه هنگام انجام ورزش های هوازی یا تمرینات با شدت بالا .

هنگام انجام ورزش های با شدت بالا، سلول های عضلات شما آغاز به فراوری اسید لاکتیک می نمایند، که این مسئله علت احساس سوزش بدن هنگام ورزش کردن است. اسید لاکتیک همچنین می تواند با کاهش PH داخل سلول ها، سبب خسته شدن عضلات گردد .

جوش شیرین PH زیادی دارد و خستگی را به تعویق میندازد و به شما اجازه می دهد برای مدت زمان طولانی تر، عمکلرد ورزشی بهتری داشته باشید .

یک مطالعه نشان داد که افرادی که جوش شیرین مصرف می کردند، به طور میانگین 4.5 دقیقه بیشتر از سایر افراد ورزش می کردند. مطالعه دیگر به افراد توصیه می نماید که یک تا دو ساعت قبل از ورزش، 300 میلی گرم از این ترکیب را در یک لیتر آب مخلوط نمایند و بنوشند. یک مطالعه هم ادعا می نماید که مصرف جوش شیرین سه ساعت قبل از ورزش، منجر به کمتر شدن ناراحتی معده و روده می گردد.

7. تسکین خارش پوست و آفتاب سوختگی

معمولا استفاده از جوش شیرین برای تسکین خارش پوست توصیه می گردد. قرار دریافت در آب وان حمام که حاوی مقداری جوش شیرین است، یک روش درمانی رایج برای تسکین خارش ناشی از نیش حشرات و زنبور است.

علاوه بر این، ممکن است به تسکین خارش ناشی از آفتاب سوختگی هم یاری کند. بعضی از افراد ادعا می نمایند که مخلوط کردن جوش شیرین با سایر ترکیبات، مانند نشاسته ذرت و جو دوسر، سبب دو چندان شدن اثربخشی آن می گردد.

برای درست کردن وان جوش شیرین، یک تا دو فنجان جوش شیرین را به آب ولرم وان اضافه کنید. توجه کنید که حتما ناحیه مدنظر از بدن تان به طور کامل خیس گردد. برای نواحی حساس تر، با جوش شیرین و کمی آب یک خمیر غلیظ درست کنید و آن را روی ناحیه مدنظر قرار دهید.

8. کاهش پیشرفت بیماری های مزمن کلیوی

افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی (CKD)، به تدریج عملکرد کلیه های خود را از دست می دهند. کلیه نقش بسیار مهمی در بدن دارد، چون به از بین بردن مواد زائد در بدن یاری می نماید. همچنین در تعادل مواد معدنی مهم مانند پتاسیم، سدیم و کلسیم مفید است.

یک مطالعه نشان داد که بیماران کلیوی با مصرف مکمل های سدیم بی کربنات، کاهش پیشرفت سریع بیماری خود را تجربه کردند. حتما قبل از مصرف این ترکیب با پزشک خود مشورت کنید.

9. یاری به اثربخشی بیشتر بعضی از فرآیندهای درمان سرطان

سرطان، دومین علت مرگ و میر در دنیا است. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که جوش شیرین می تواند به موثرتر واقع شدن داروهای شیمی درمانی یاری کند.

در واقع جوش شیرین محیط را برای تومورها کمتر اسیدی می نماید، که این مسئله برای شیمی درمانی مفید است. با این وجود، به تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه احتیاج است.

10 . خنثی کردن بوی یخچال

شاید برای شما هم پیش آمده که درب یخچال را باز نموده اید و یک بوی نامطبوع به مشام تان خورده است. این بوی بد ممکن است ناشی از غذاهای خراب شده باشد . اما با خارج کردن غذاها، بوی بد آن ها از یخچال نمی رود.

جوش شیرین می تواند بوی بد یخچال را خنثی کند. به این منظور، یک فنجان را پر از جوش شیرین کنید و آن را پشت یخچال قرار دهید تا بوی بد را از بین ببرد.

11 . خوشبونماینده هوا

تمام خوشبونماینده های موجود در بازار قوی و موثر نیستند و بوی نامطبوع را به طور کامل از بین نمی برند. اگر به مواد شیمیایی حساسیت دارید، ممکن است در اثر استفاده از خوشبونماینده های هوا دچار مشکل شوید. جوش شیرین یک جایگزین مناسب و بی خطر برای خوشبونماینده های هوا است و بوی نامطبوع را خنثی می نماید.

برای درست کردن خوشبونماینده هوا، به یک ظرف شیشه ای کوچک، یک سوم فنجان جوش شیرین، 10 تا 15 قطره از روغن اسانس مورد علاقه تان (مانند روغن اسطوخودس)، یک تکه پارچه یا کاغذ و نخ یا ربان احتیاج دارید .

جوش شیرین و روغن اسانس را داخل شیشه بریزید . به جای قرار دادن درب شیشه، آن را با پارچه یا کاغذ بپوشانید و با نخ یا ربان ببندید و در خانه قرار دهید.

12. سفید کردن لباس ها

جوش شیرین یک ماده ارزان برای سفید و تمیز کردن لباس ها است. جوش شیرین قلیایی است، که این ویژگی می تواند به از بین بردن کثیفی ها و لکه ها یاری کند. جوش شیرین زمانی که در آب حل گردد، با اسیدهای لکه ها واکنش نشان می دهد و آن ها را از بین می برد.

نصف فنجان جوش شیرین را به پودر لباس شویی خود اضافه کنید. جوش شیرین همچنین باعث می گردد به پودر ماشین لباسشویی کمتری احتیاج پیدا کنید.

13. از بین بردن بوی بد زباله ها

کیسه زباله ها معمولا بوی بدی دارد. متاسفانه این بوی بد می تواند در سرتاسر آشپزخانه و سایر بخش های خانه پخش گردد.

جوش شیرین می تواند به از بین بردن بوی بد زباله ها یاری کند. بوی زباله معمولا اسیدی است. جوش شیرین می تواند با مولکول های بوی زباله واکنش نشان دهد و آن ها را خنثی کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که ریختن این ترکیب مفید در ته سطل زباله، می تواند تا 70 درصد بوی بد زباله ها را خنثی کند.

14. از بین بردن لکه های سمج فرش

ترکیب جوش شیرین و سرکه، بیشتر لکه های سمج فرش را از بین می برد.

زمانی که جوش شیرین و سرکه با هم مخلوط شوند، ترکیبی به نام اسید کربنات ایجاد می گردد که یک ترکیب رایج در محصولات تمیزنماینده است. این واکنش سبب ایجاد گازی می گردد که می تواند به تجزیه لکه های سرسخت یاری کند.

در ادامه به شما می گوییم چطور می توانید به یاری جوش شیرین و سرکه، از لکه های سمج فرش خلاص شوید:

1. لکه فرش را با لایه نازکی از جوش شیرین بپوشانید.

2. یک بطری اسپری خالی را با مقدار مساوی از ترکیب سرکه و آب پر کنید و آن را روی لکه اسپری کنید .

3. یک ساعت صبر کنید تا سطح لکه خشک گردد.

4. با یک مسواک روی جوش شیرین بکشید و به جامانده آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

5. در این مرحله لکه باید کاملا رفع شده باشد. اگر به جامانده جوش شیرین روی فرش مانده است، آن را با یک حوله نم دار پاک کنید.

15. تمیز کردن میوه و سبزیجات

بسیاری از افراد نگران اثرات منفی آفت کش های میوه و سبزیجات هستند. از آفت کش ها برای پیشگیری از آسیب دیدگی بذرها در اثر حشرات، آلودگی ها، علف ها و جانوران جونده استفاده می گردد.

پوست دریافت میوه ها یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن آفت کش ها است. اما با این کار از مواد مغذی مهم موجود در پوست میوه ها مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بهره مند نمی شوید.

یک تحقیق اخیرا نشان داد که خیساندن میوه و سبزیجات در جوش شیرین، یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن آفت کش ها است، بدون اینکه احتیاج به پوست دریافت میوه گردد .

یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که خیساندن سیب در محلول جوش شیرین و آب به مدت 12 تا 15 دقیقه، تقریبا تمام آفت کش ها را از بین برد .

لطفا به این موضوع توجه کنید که این روش، آفت کش هایی که به پوست میوه نفوذ نموده اند را از بین نمی برد.

16. براق کردن نقره جات

جوش شیرین یک جایگزین مفید برای براق نماینده های نقره جات است که در بازار وجود دارند.

برای جلا دادن و براق کردن نقره جات به وسایل زیر احتیاج دارید:

  • یک قابلمه آلومینیومی یا ظرف کیک پزی آلومینیومی
  • یک فنجان آب جوش
  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • نصف فنجان سرکه سفید

جوش شیرین را به قابلمه آلومینینومی اضافه نموده و به آرامی سرکه را به آن اضافه کنید. سپس آب جوش را داخل قابلمه بریزید و نقره جات را در آن قرار دهید.

در این روش در مدت زمان تقریبا کم، لکه ها و تیرگی ها ناپدید می شوند. شما می توانید بیشتر نقره جات را طی 30 ثانیه از قابلمه بیرون بیاورید. هرچند نقره جاتی که به شدت لکه و تیرگی دارند را باید تا یک دقیقه در قابلمه نگه دارید.

نقره جاتی که در این ترکیب قرار می گیرند، دچار یک واکنش شیمیایی با آلومینیوم قابلمه و جوش شیرین می شوند . این موضوع سبب انتقال لکه و تیرگی به قابلمه آلومینیومی می گردد.

17. تمیز کردن قابلمه ا که در آن غذا سوخته یا ته گرفته است

ممکن است هنگام آشپزی، غذا در قابلمه بسوزد یا ته بگیرد. تمیز کردن چنین قابلمه هایی کابوس خانم های خانه دار است. اما شما می توانید به راحتی قابلمه هایی که در آن ها غذا سوخته یا ته گرفته را با جوش شیرین و آب تمیز کنید.

مقدار زیادی جوش شیرین را ته قابلمه بریزید و به آن مقدار کافی آب اضافه کنید، به طوری که نواحی سوخته شده را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب بجوشد، سپس آب قابلمه را خالی نموده و طبق روال عادی بشویید.

اگر لکه سوختگی باقی ماند، یک اسکاچ یا ابر بردارید و به آرامی لکه های باقی مانده را پاک کنید.

18. خاموش کردن آتش ناشی از روغن و چربی

جالب است بدانید که بعضی از خاموش نماینده های آتش حاوی جوش شیرین هستند. این ترکیب به عنوان خاموش نماینده آتش شناخته می گردد و برای خاموش کردن آتش ناشی از روغن، چربی و آتش سوزی های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

جوش شیرین به گرما واکنش نشان می دهد تا کربن دی اکسید فراوری کند. این مسئله سبب خاموش شدن آتش می گردد. می توانید از جوش شیرین برای خاموش کردن آتش سوزی های کوچکِ ناشی از روغن و چربی بهره ببرید. اما نباید توقع داشته باشید که جوش شیرین، در آتش سوزی های عظیم هم موثر باشد.

19. نابودنماینده ی علف های خانگی

علف ها گیاهانی هستند که می توانند در شکاف پیاده رو ها و جاده ها رشد نمایند. علف ها معمولا ریشه عمیقی دارند، که این مسئله نابود کردن آن ها را بدون استفاده از نابودنماینده های شیمیایی علف سخت می نماید.

خوشبختانه می توانید از جوش شیرین به عنوان یک جایگزین ارزان تر و بی خطرتر برای از بین بردن علف های خانگی بهره ببرید، چون سدیم بالایی دارد و محیط نامناسبی را برای علف ها ایجاد می نماید.

به این منظور چند مشت جوش شیرین را روی علف های در حال رشد بریزید. از ریختن جوش شیرین بر روی علف های موجود در باغچه یا بته های گل پرهیز کنید، چون این کار ممکن است سایر گیاهان را هم از بین ببرد.

20. رفع نماینده بوی بد کفش

کفش هایی که بوی بدی می دهند، آبروی صاحب شان را می برند. اگر شما هم با این مشکل رایج روبرو هستید، باید به شما بگوییم که جوش شیرین در رفع کردن بوی بد کفش به شما یاری می نماید.

برای از بین بردن بوی بد کفش تان دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل دو تکه پارچه بریزید. به یاری یک عدد کِش، پارچه ها را جمع کنید (تا باز نشوند) و هر کدام از آن ها را داخل یک لنگه کفش بگذارید. زمانی که می خواهید کفش را بپوشید، پارچه را از کفش بیرون بیاورید.

21. باز کردن گرفتگی سینک

گرفتگی سینک ظرفشویی یکی از مسائلی است که در آشپزخانه اتفاق می افتد. یکی از کاربردهای جوش شیرین، باز کردن گرفتگی سینک است.

برای این کار مخلوطی از سرکه، جوش شیرین و آب تهیه کنید و آن را داخل آب راه سینک بریزید. معمولا اگر گرفتگی خیلی شدید نباشد، با این روش رفع می گردد.

کار دیگری که می توانید بکنید این است که ابتدا مقداری آب جوش داخل آب راه سینک بریزید . سپس نصف پیمانه جوش شیرین بریزید و چند دقیقه صبر کنید. در مرحله بعد، یک پیمانه سرکه را با یک پیمانه آب جوش مخلوط کنید و در آبراه بریزید. حدود 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. سپس یک قابلمه آب جوش در آب راه سینک بریزید. معمولا ترکیب جوش شیرین، سرکه و آب جوش بیشتر گرفتگی های سینک را باز می نماید.

22. تمیز کردن جایگاه و کف پوش های ماشین

اگر داخل ماشین تان بوی بدی می آید، مقداری جوش شیرین در قسمت زیرسیگاری ماشین، روی جایگاه ها و روی کف پوش ها بریزید.

چند ساعت صبر کنید تا جوش شیرین اثر کند و تمام بوهای نامطبوع را به خود جذب کند. سپس آن را با جاروبرقی پاک کنید.

کلام آخر

جوش شیرین یک ترکیب با کاربرد های متنوع است. از این ترکیب مفید علاوه بر کیک پزی، در خنثی کردن بو های نامطبوع و تمیز کردن سطوح مختلف استفاده می گردد. این ترکیب به از بین بردن لکه های سمج و تمیز کردن بعضی نواحی مانند اجاق گاز، مایکروویو، وان حمام و کاشی هم یاری می نماید.

این ماده شگفت انگیز برای سلامتی خواص متنوعی دارد. برای مثال به درمان سوزش سر دل، تسکین آفت دهان و حتی سفید کردن دندان ها یاری می نماید.

نکته مثبت دیگر درباره این ترکیب، ارزان و در دسترس بودن آن است. شما می توانید به راحتی آن را از فروشگاه نزدیک محل سکونت تان تهیه کنید و از کاربردهای فراوان آن بهره مند شوید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13255

به "22 کاربرد جوش شیرین که شما را شگفت زده خواهند کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 کاربرد جوش شیرین که شما را شگفت زده خواهند کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید