به خاطر درد پاهایی که زخم می شوند

به گزارش دَبی بلاگ، تهران (پانا) - کلینیک کنترل قند خون و زخم پای دیابت در مرکز جامع توانبخشی هلال احمر فعالیت خود را آغاز کرد.

به خاطر درد پاهایی که زخم می شوند

به گزارش شهروند، کلینیک تازه تأسیس دیابت و مراقبت از زخم پای دیابت، این روزها محل مراجعه بیماران دیابتی است. از افرادی که به دلیل بی توجهی با بالارفتن قند، به زخم دیابت مبتلا شده اندT گرفته تا بیمارانی که برای کنترل قند خون و رژیم غذایی خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند.

کمتر از دوماه از تأسیس این کلینیک در مرکز جامع توانبخشی هلال احمر می گذرد. افزایش مراجعانی که پای خود را به دلیل عود کردن زخم دیابت از دست داده اند، بهانه ای برای راه اندازی این کلینیک در مرکز جامع توانبخشی شد.

تیم تخصصی دیابت یکی دوماهی است که در مرکز جامع توانبخشی مستقر شده اند. برنامه های غذایی و روش های کنترل قند خون، رسیدگی به زخم های ناشی از دیابت و همچنین کمک به بهبود و درمان این زخم ها اقداماتی است که در این کلینیک می توان سراغ شان را گرفت.

محمد حیدری، رئیس مرکز جامع توانبخشی هلال احمر می گوید: بیشتر مراجعان کلینیک پروتز مرکز جامع توانبخشی، افراد دیابتی هستند که به دلیل عدم مراقبت درست دچار قطع عضو شده اند. زخم پای دیابتی جزو 10 بیماری شایع جهانست. درحالی که اگر مراقبت های لازم را انجام دهیم و قند خون را کنترل کنیم، می توانیم میزان ابتلا به این زخم را تا 85 درصد کاهش دهیم که بسیار عدد قابل توجهی است. در واقع اگر تصادفات رانندگی را کنار بگذاریم، قطع پای دیابتی شایع ترین دلیل قطع عضو به دلیل بیماری در جهانست.برای همین تصمیم گرفتیم تا در کنار کلینیک پروتز و سایر کلینیک های مرکز جامع توانبخشی، مرکزی برای کنترل قند خون و زخم پای دیابتی راه اندازی کنیم.

بیماری شایع و خطرناک

جمعیت 8 تا 10میلیونی مبتلا به دیابت در ایران، تنها مبتلایانی هستند که این بیماری خاموش را در خود شناسایی کرده اند. تخمین ها خبر از حدود 7 میلیون مبتلا به قند خون می دهد که به دیابت مبتلا هستند اما هنوز آن را به رسمیت نشناخته و خبر از ابتلای خود به این بیماری ندارند.

غلامرضا عنایت پزشک کلینیک دیابت و مراقبت پای دیابتی مرکز جامع توانبخشی هلال احمر است. او می گوید: دیابت به عنوان یک بیماری بسیار شایع و در عین حال خاموش، خطری است که جامعه را تهدید می کند. برای همین در سازمان بهداشت جهانی، کمیته بین المللی دیابت تشکیل شده و درحال حاضر 187 پایگاه در سراسر جهان دارد. آمارهای مبتلایان به دیابت، تحقیق ها و بررسی هایی که در زمینه این بیماری انجام می شود و تجربه های هر کشور در این پایگاه ها ردوبدل می شود.

طبق بند سوم قانون اساسنامه جمعیت، هلال احمر لازم است در بیماری ها و مسائلی که جامعه را درگیر خود کرده، کمک رسانی کند. برای همین هم در مرکز جامع توانبخشی هلال احمر کلینیک دیابت و مراقبت پای دیابتی راه اندازی شده است.

بخش زیادی از مراجعان کلینیک پروتز را بیماران دیابتی تشکیل می دهند که به دلیل کم توجهی به زخم پای دیابتی، مجبور به قطع عضو شده اند. راه اندازی کلینیک دیابت می تواند بخش بزرگی از بار این کلینیک را کم کند و با آموزش و راهنمایی مبتلایان به دیابت، از ایجاد زخم پا یا حادشدن وضع این زخم جلوگیری کند.

علاوه بر کم کردن بار مراجعان مرکز پروتز، این کلینیک با پیشگیری از وخیم شدن وضع زخم دیابتی ها، از بروز مشکل بزرگ تر یعنی قطع عضو در این افراد جلوگیری می کند. این موضوع هزینه های درمان را هم از دوش بیماران و همچنین کلینیک های پروتز برمی دارد.

ارجاع به دیگر متخصصان

مراجعان از بدو ورود به کلینیک، خدمات مختلفی را دریافت می کنند؛ خدماتی که بسته به وضع بیماری و عوارضی که دچارش شده اند، از پیشگیری تا درمان زخم پا و کمک به بهبود آن، متفاوت است.

دکتر عنایت می گوید: در اولین مرحله به مراجعان آموزش می دهیم که چگونه باید قند خون خود را کنترل کنند. داروها را با توجه به میزان قند خونشان تنظیم می کنیم. برای داشتن سبک زندگی سالم تر، برنامه ورزش و تغذیه به بیماران می دهیم.

دیابت کنترل نشده می تواند به کلیه و چشم هم آسیب بزند. برای همین میزان این عوارض در هر بیمار به صورت سالیانه معاینه و کنترل می شود. اگر به این اعضا هم آسیبی رسیده باشد، بیمار را به متخصص مورد نیاز ارجاع می دهیم.

زخم دیابت یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در این کلینیک درباره آن به مبتلایان توضیح داده می شود. پیشگیری از ایجاد این زخم ها اولین قدم است: افراد مبتلا به دیابت ممکن است دچار بی حسی در انگشتان پا شوند و به همین دلیل متوجه زخم و پینه های ایجادشده در پاهایشان نباشند.

به همین دلیل این زخم ها به حال خود رها و به مرور عمیق تر می شود. افراد دیابتی اگر به این موضوع آگاهی کامل داشته باشند، می توانند از آن جلوگیری کنند. این زخم ها در مراحل اولیه می توانند بهبود پیدا کنند و تنها با پانسمان به موقع می توان جلوی قطع پا را گرفت.

در مواردی حتی ممکن است لازم باشد گردش خون فرد دیابتی را هم افزایش دهیم و نیاز به ارجاع بیمار به جراح عروق و دیگر متخصصان هم باشد.

مراقبت ساده و مستمر

زخم پای یک فرد مبتلا به دیابت می تواند به دلیل نامناسب بودن فرم پاهای این فرد هم باشد؛ موضوعی که به کمک متخصصان کلینیک پروتز قابل حل است و در نهایت فرد دیابتی را از قطع شدن عضوی از بدن نجات می دهد.

دکتر عنایت می گوید: برخی از مسائل مربوط به زخم پای دیابتی به کمک ابزارهایی مثل کفش طبی و استفاده از کفی های مخصوص قابل حل است. ما با معاینات اولیه بیماران، در صورت نیاز آنها را به کلینیک پروتز ارجاع می دهیم.

موضوع این است که با رعایت نکاتی ساده اما مراقبت های مستمر می توان از مشکل بزرگ تری جلوگیری کرد و ما در کلینیک دیابت دقیقا قصد داریم که این کار را انجام دهیم.

افراد مبتلا به دیابت می توانند با مراجعه مستمر به این کلینیک از خدمات مختلف آن استفاده کنند و تحت نظر پزشکان متخصص این مرکز باشند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 16151

به "به خاطر درد پاهایی که زخم می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به خاطر درد پاهایی که زخم می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید