تلسکوپ فضایی هابل برای بار سوم در یک سال به حالت خواب رفته است

به گزارش دَبی بلاگ، در حالی که یک هفته از قرار گرفتن تلسکوپ فضایی هابل در حالت ایمن برای سومین بار می گذرد، این ابزار مهم علمی هنوز نتوانسته به شرایط عادی بازگردد.

تلسکوپ فضایی هابل برای بار سوم در یک سال به حالت خواب رفته است

طبق اعلام ناسا این مشکل در ساعات اولیه 23 اکتبر (1 آبان) زمانی آغاز شد که کدهای خطای تولید شده از طریق ابزارهای علمی هابل به از دست دادن یک پیام همگام سازی خاص اشاره کردند. این پیام ها به ابزارها امکان می دهد تا به درخواست های داده و دستورها به دقت پاسخ دهند. در پی این خطا اعضای تیم مأموریت اصلاح مورد نیاز را در سیستم هابل انجام دادند و اجازه دادند تا عملیات علمی صبح روز بعد از سر گرفته شود.

با این وجود در 25 اکتبر (3 آبان) ساعت 02:38 بامداد منطقه زمانی شرقی (10:08 به وقت تهران) دوباره همان اتفاق روی داد اما این بار ابزارهای علمی به جای یک پیام، مجموعه ای از پیام های همگام سازی را از دست دادند. در نتیجه هابل به طور اتوماتیک وارد حالت ایمن شد و از آن زمان تا کنون در این شرایط واقع شده است. عملیات علمی هابل هم اکنون متوقف شده است اما تیم ناسا تأکید دارد که ابزار هابل سالم هستند و تلسکوپ فضایی در طول مدت بررسی مشکل، در حالت ایمن (Safe Mode) باقی خواهد ماند.

این تلسکوپ که در سال 1990 به فضا پرتاب شد، تا به امروز چشم انداز ها فوق العاده ای از کیهان و داده های نجومی ارزشمندی ارائه کرده است. هابل (Hubble) مأموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا، قرار بود تنها 15 سال به طول بینجامد اما با وجود ایرادهای گاه و بیگاه، هنوز فعال است و طبق نشانه های کنونی هابل تا اواخر دهه 2020 میلادی و احتمالا حتی در دهه 2030 به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

هم اکنون متخصصان مأموریت در تلاش هستند تا با تجزیه وتحلیل داده های فضاپیما و نمودارهای سیستم، شرایط فعلی را درباره مشکل همگام سازی، به خوبی کنترل کنند. آن ها همچنین در حال کار بر روی توسعه روش های تازه جمع آوری داده از هابل هستند، فرآیندی که انتظار می رود حداقل یک هفته طول بکشد اما هنوز هیچ جدول زمانی برای بازگشت هابل به عملیات علمی منظم تعیین نشده است.

این سومین باری است که هابل در سال 2021 وارد حالت ایمن می شود و فقط می توان امیدوار بود که این بار هم تلسکوپ از حالت خواب به سلامت بیدار شود. شرایط در 13 ژوئن (24 خرداد) سال جاری زمانی که هابل به دلیل خرابی واحد کنترل نیرو وارد حالت ایمن شد، مبهم به نظر می رسید و یک ماه کامل طول کشید تا ناسا هابل را به شرایط هادی بازگرداند که در نهایت با تغییر به سخت افزار پشتیبان پیروز شد. هابل همچنین در ماه مارس گذشته (اسفند 1399) به دلیل یک نقص نرم افزاری وارد حالت ایمن شد. رویدادی که در سال های 2008، 2018 و 2019 هم روی داده بود.

با وجود این مسائل، هابل یک ابزار علمی فوق العاده است و امید می رود که هر چه زودتر به شرایط عادی بازشود. هرچند جانشین آن، تلسکوپ فضایی جیمز وب هم برای پرتاب در اواخر پاییز آماده می شود. این پرتاب هم اکنون برای 18 دسامبر (27 آذر) برنامه ریزی شده است.

عکس کاور: تلسکوپ فضایی هابل در مدار زمین

Credit: NASA/ScienceReason

منبع: Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21613

به "تلسکوپ فضایی هابل برای بار سوم در یک سال به حالت خواب رفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی هابل برای بار سوم در یک سال به حالت خواب رفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید