چگونه حساسیت بهاره را از کرونا تشخیص دهیم؟

به گزارش دَبی بلاگ، در این روز ها که آب وهوا در حال تغییر است و درختان آغاز به گرده افشانی نموده اند، ممکن است به علایمی، چون آبریزش بینی و سرفه و حتی مسائل تنفسی مبتلا شوید. اما از آنجایی که کرونا هم علایمی شبیه علایم حساسیت دارد، ممکن است مطمئن نباشید که به کدام یک از این مسائل مبتلا شده اید.

چگونه حساسیت بهاره را از کرونا تشخیص دهیم؟

علایم ابتلا به حساسیت

به گزارش خبرآنلاین، بخشی از علایم حساسیت به علت التهابی که در بدن به وجود می آید، رخ می دهد. وقتی بدن به چیز هایی مانند گرده یا کپک واکنش بیش از حد نشان می دهد، ملتهب شده و در نتیجه حساسیت بروز می نماید. از علایم رایج حساسیت باید به موارد زیر اشاره نمود:

آبریزش بینی، سرفه های خشک و خارش گلو، خارش چشم یا پرآب شدن چشم ها، گرفتگی بینی.

گاهی اوقات بعضی از افراد حساسیت را تب یونجه می نامند. اما باید بدانید فرد مبتلا به حساسیت تب نمی نماید.

علایم ابتلا به کوید19

بیماری کرونا روی افراد اثرات متفاوتی از خود به جای می گذارد. بیشتر مردم آلوده به ویروس کرونا، علایم خفیف تا متوسطی از خود نشان می دهند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند. تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس چشایی و بویایی از رایج ترین علایم کرونا هستند.

اما گلودرد، سردرد، درد بدن، مسائل گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ، جوش زدن یا تغییر رنگ پوست انگشتان و سرخی چشم از علایم کمتر رایج این بیماری اند.

از علایم جدی این بیماری هم که گاهی فرد را مجبور به بستری شدن در بیمارستان می نماید، باید به موارد زیر اشاره نمود:

اشکال در تنفس یا تنگی نفس، از دست دادن قدرت تکلم یا توانایی حرکت یا ابتلا به گیجی و بعلاوه درد در قفسه سینه

اگر به هر یک از علایم فوق مبتلا شدید، باید با پزشک تماس بگیرید تا توصیه های ضروری را دریافت کنید و اگر مشکل تنفسی تان حاد بود، باید در بیمارستان بستری شوید.

البته اگر هر سال در فصل بهار به حساسیت های فصلی و در نتیجه مسائل تنفسی مبتلا می شوید، به علایم تان کاملا دقت کنید. اگر این بار علایم تنفسی تا با علایمی که معمولا حساسیت موجب می شد متفاوت بود، مسلما به کرونا مبتلا شده اید.

عطسه های مکرر

هرقدر ویروس کرونا جهش پیدا می نماید، علایم جدیدی هم به این بیماری افزوده می گردد. در سویه های جدیدتر کوید19، عطسه هم به علایم آن اضافه شده است و عطسه می تواند مانند بیماری های ویروسی دیگر مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی، کوید19 را توسعه دهد. دقیقا به همین علت است که هنگام عطسه، مانند زمانی که سرفه می کنید، باید جلوی دهان تان را با دستمال بپوشانید تا از انتشار ویروس پیشگیری کنید. بلافاصله پس از آن هم باید دست هایتان را بشویید.

تفاوتی که عطسه های ناشی از کرونا با عطسه های حساسیتی دارد، پی درپی نبودن آنهاست. عطسه های حساسیتی معمولا پشت سر هم و مکرر رخ می دهند. اگر به چنین عطسه ای مبتلا شدید، مشکل تان حساسیت فصلی است.

تفاوت کرونا و آسم حساسیتی

گاهی اوقات افراد مبتلا به حساسیت، دچار علایم آسم همانند سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار و تنگی قفسه سینه می شوند. علایم تنگی نفس افرادی که به حمله آسم ناشی از حساسیت مبتلا می شوند، با استفاده از داروی سالبوماتول یا اسپری های درمان تنگی نفس به زودی رفع می شوند. اما اگر این علایم حتی پس از استفاده از این دارو ها کاملا رفع نشدند یا تنگی نفس فقط کمی بهتر شد، به احتمال زیاد آن ها به آسم مبتلا شده اند.

چشم های قرمز

فقط چشم های 1 تا 3 درصد از افراد مبتلا به کوید19، قرمز می گردد. اگر چشم هایتان سرخ شد، به احتمال زیاد به حساسیت مبتلا شده اید و بیماری تان کرونا نیست. با این حال بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از حساسیت تان مطمئن شوید.

ابتلای همزمان به حساسیت و کرونا

گاهی اوقات ممکن است همزمان به حساسیت و کوید19 مبتلا شوید. اگر علاوه بر علایم حساسیت مانند خارش چشم و آبریزش بینی، به علایمی، چون خستگی و تب هم مبتلا بودید، محتمل است به کرونا مبتلا شده باشید.

درمان حساسیت در دوره همه گیری کرونا

در بحبوبه عالم گیری کرونا، رفتن به بیمارستان برای درمان حساسیت سخت می گردد. اولین کاری که باید انجام دهید دور ماندن از هر چیزی که موجب حساسیت می گردد است.

اگر هم به حساسیت مبتلا شدید، بهتر است از دارو های بدون نسخه برای آرام کردن شرایط تان بهره ببرید. البته اگر برای درمان علایم حساسیت به دارو های قوی تری مانند دارو های استروئیدی مثل کورتیکواستروئید احتیاج دارید، باید با پزشک تماس بگیرید.

روش های درمان خانگی حساسیت

اگر به حساسیت های فصلی مبتلا هستید می توانید از درمان های خانگی زیر بهره ببرید:

1. شستشوی بینی

گرده ها معمولا به غشاء های مخاطی می چسبند. با استفاده از ابزار شستشوی بینی و آب نمک، بینی تان را تمیز کنید.

2. مدیریت استرس

وقتی مضطرب می شویم، هورمون های استرس به شدت افزایش یافته و از توان سیستم ایمنی بدن می کاهند و احتمال ابتلا به حساسیت را افزایش می دهد؛ بنابراین با استفاده از مدیتیتشن، انجام دادن مراقبه و متعادل کردن کار های روزمره تان از ابتلا به حساسیت پیشگیری کنید.

3. طب سوزنی

با استفاده از طب سنتی می توانید از علایم شدید حساسیت بکاهید و مسائل ریشه ای حساسیت را درمان کنید.

4. استفاده از دارو های گیاهی

بعضی از گیاهان دارویی می توانند از علایم حساسیت بکاهند. در واقع این گیاهان مانند آنتی هیستامین عمل می نمایند. به طور مثال گیاهانی مانند چای سیاه و همینطور دمنوش های سیب از ترشح بیش از حد هیستامین و بروز حساسیت پیشگیری می نماید.

5. سرکه سیب

سرکه سیب، سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید و در تجزیه مخاط و تخلیه لنفاوی تاثیر دارد. مصرف ترکیبی از یک تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک لیوان آب و یک عدد لیموترش می تواند حساسیت تان را درمان کند.

6. سم زدایی بدن

وقتی سموم بدن زیاد می گردد، کبد برای حذف آن ها بیش از حد فعال می گردد و این شرایط باعث التهاب در بدن و در نتیجه واکنش های حساسیتی می گردد؛ بنابراین از غذا های سرخ کردنی، شکر، نوشیدنی های الکلی و مواد خوراکی فرآوری شده پرهیز کنید و با خوردن غذا هایی مانند کنگر فرنگی، مرکبات، آجیل و دارو های گیاهی مانند خارمریم به یاری کبدتان بروید.

با انجام دادن کار های فوق می توانید از حساسیت خلاص شوید، اما اگر به کرونا مبتلا شده اید، موارد زیر را رعایت کنید:

* از دیگران دور بمانید.

* دست هایتان را مرتب بشویید.

* اگر مجبور هستید به فروشگاه یا داروخانه بروید، حتما ماسک بزنید.

درضمن افرادی که واکسیناسیون کرونای خود را کامل انجام داده اند، در صورت ابتلا به کرونا، نوع خفیف آن را تجربه خواهند کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 24198

به "چگونه حساسیت بهاره را از کرونا تشخیص دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه حساسیت بهاره را از کرونا تشخیص دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید