گلی بن گلامید Glibenclamide

به گزارش دَبی بلاگ، این دارو که به صورت خوراکی می باشد، برای درمان بیماری دیابت، مورد استفاده قرار می گیرد و مانند دیگر داروهای ضد دیابتی سبب انگیزش و فراوری و ترشح انسولین به وسیله غده پانکراس می شود و بدین وسیله موجبات کاهش مقدار گلوکزخون را فراهم می سازد. در هنگام مصرف این دارو باید یک رژیم غذایی مخصوص مبتنی بر کاهش چاقی

گلی بن گلامید Glibenclamide

گلی بن گلامید Glibenclamide

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Semi-Daonil , Euglucon, Daonil

دسته دارویی : داروی درمان بیماری دیابت

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : بسیار زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو که به صورت خوراکی می باشد، برای درمان بیماری دیابت، مورد استفاده قرار می گیرد و مانند دیگر داروهای ضد دیابتی سبب انگیزش و فراوری و ترشح انسولین به وسیله غده پانکراس می گردد و بدین وسیله موجبات کاهش میزان گلوکزخون را فراهم می سازد. در هنگام مصرف این دارو باید یک رژیم غذایی مخصوص مبتنی بر کاهش چاقی و تصفیه کربوهیدرات، صورت بگیرد.

در شرایط حاد بودن بیماری دیابت و یا ایجاد جراحت و استرس، که این دارو کاربرد و تأثیر خود را از دست می دهد، باید از تزریق انسولین، استفاده نمود.

اشکال دارو : قرص

زمان مصرف دارو : یک بار در روز هنگام صبح و همراه با صبحانه

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : 5 تا 15 میلی گرم در روز

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو، ظرف 3 ساعت پس از آغاز درمان با این دارو، ظاهر می شوند. در ضمنًً این اثرات به مدت 10 تا 15 ساعت پس از قطع مصرف هر روز دارو، در بدن باقی می مانند.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو: در طی مدت درمان با این دارو، باید یک رژیم غذایی فردی مبتنی بر کاهش میزان کربوهیدرات و کاهش چاقی، طبق دستور پزشک، صورت گیرد.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس اطفال نگهداری گردد. در ضمنًً از تابش نور محافظت گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع مصرف دارو، ممکن است موجب بدتر شدن بیماری گردد.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو که بیشتر ناشی از پایین آمدن میزان گلوکز خون می باشند، می توان به غش یا گیجی ضعف و سستی، لرزش بدن، تورم، یبوست یا اسهال اشاره کرد. در صورت بروز هر یک از عوارض، مقداری چیز شیرین بخورید یا بیاشامید و سریعاًً تحت نظر پزشک قرار بگیرید. دیگر عوارض این دارو عبارتند از : تهوع یا استفراغ، ظاهر شدن جوش، خارش پوست و تغییر وزن بدن. در ضمنًً اگر دچار یرقان گشتید سریعاًً پزشک را در جریان قرار دهید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

* اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید.

* اگر نسبت به داروهای سولفونیلوری، حساسیت دارید.

* اگر مسائل تیروئیدی دارید و یا دچار سنگ مثانه می باشید.

* اگر قبلاًً مسائل غدد آدرنال داشته اید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : معمولاًً مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است موجب کاهش غیرطبیعی میزان گلوکزخون در نوزاد گردد. اینگونه زنان بهتر است در صورت ابتلا به دیابت از انسولین استفاده کنند.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : به علت احتمال عوارض شدید ناشی از پایین آمدن میزان گلوکز خون، کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : کنترل منظم میزان گلوکزخون و ادرار، در طول درمان با این دارو، ضروری می باشد. در ضمنًً آزمایشات تشخیص چشم، قلب و کلیه ها در طی مصرف دارو، باید انجام بگیرد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20602

به "گلی بن گلامید Glibenclamide" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلی بن گلامید Glibenclamide"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید